Twee El Hizjra bundels in 2016

Carmen Verduyn

Bundel El Hizjra Literatuurprijs 2016

Op 13 november 2015 vond alweer de 23ste uitreiking van de El Hizjra literatuurprijs plaats. De finalisten droegen hun werk voor tijdens een zinderende avond in de Tolhuistuin. El Hizjra wil u graag ook laten genieten van deze kleurrijke debutanten en hun werk. De mooie verhalen en gedichten van de finalisten worden gebundeld. Naast hun werk zijn ook de beste verhalen en gedichten van de Literatuurprijs uit 2013 en 2014 opgenomen in de bundel.

Wilt u dat straks deze bundel als eerste bemachtigen? mail naar;  info@elhizjra.nl

Writers Connected Maroc

Nog voor de zomer van 2016 zal de essaybundel van WRITERS CONNECTED MAROC verschijnen. In deze essaybundel leest u de bijdragen van Bouthaina Azami, Youssouf Amine Elalamy, Réda Dalil, (Marokko) en van Abdelkader Benali, Siham Amgar & Said El Haij, Fouad Laroui (Nederland). Deze schrijvers hebben voor Writers Connected een kort verhaal geschreven over ons thema van 2015, migratie. Writers Connected is het internationale schrijvers uitwisselingsprogramma van El Hizjra. Via dit programma laten wij (internationale) schrijvers aan het woord daar waar het gaat om maatschappelijk relevante thema’s. Ook kunnen betrokkenen zich laten inspireren door de ontmoetingen met ‘onze’ schrijvers. De gedeelde liefde voor het schrijven bereikt zo een groter publiek, waaronder ook kinderen en jongeren.

Onzichtbaar debuteren

Fatima Jamai

‘’Fatima, zou jij zaterdag (6 februari 2016) bij het Debutantenbal willen deelnemen aan een debat? Het onderwerp is onzichtbaar debuteren’’, vroeg Mohamed Mahdi, directeur van El Hizjra, mij in een mail. Ja! Zeker weten! Het Debutantenbal is dat net zoals het Boekenbal? Moet ik in een galajurk verschijnen? Ga ik allemaal debuterende schrijvers ontmoeten? En uitgevers?

Onzichtbaar debuteren. Samen met Siham Amghar en Abdelilah el Yousfi zit ik in een zaal in de Balie in Amsterdam. Normaal gesproken bevind ik mij op één van de publieksstoelen. Nu zit ik aan de andere kant. We schrijven alle drie en we deden alle drie mee aan de literatuurwedstrijd van El Hizjra. Siham in 2014 (categorie poëzie) en Abdelilah en ik in 2015 (respectievelijk categorie poëzie en proza).

De centrale vraag van het debat van vanavond is: worden jullie van huis uit gesteund om te schrijven?  Al snel blijkt dat we alle drie gesteund worden, van een debat is dus niet echt sprake. Dat neemt niet weg dat er nog steeds taboeonderwerpen zijn in de Marokkaanse cultuur, het touw dat Siham, Abdelilah en mij verbindt. We hebben alle drie een Marokkaanse achtergrond. Wij schrijven met ontzettend veel plezier en worden daarin gesteund, maar sommige onderwerpen kunnen alsnog als aanstootgevend ervaren worden door vooral familie. In onze eigen werken – die we tijdens deze avond voordragen –  spelen taboes (zoals seks en alcohol) een grote rol.

Het is geweldig dat wij dit podium krijgen. Maar ik blijf wel met één vraag zitten: waarom hebben de deelnemers allen een Arabisch uitziende naam? Onzichtbaar debuteren, dat gaat toch niet alleen over  schrijvers met een Marokkaanse achtergrond? Oriëntalistisch? Essentialistisch? Heeft schrijven niet alles te maken met talent en kwaliteit? En zou het niet los moeten staan van de achtergrond van de schrijver? Al deze vragen doen mij denken aan een interessant debat tussen Hafid Bouazza en Asis Aynan. De stelling van dit debat was: ben je een Marokkaanse of Nederlandse schrijver? Ik heb nog niet eens een werk gepubliceerd (ik hoop dat dat in de nabije toekomst snel zal gebeuren) en ik krijg al de stempel van Marokkaanse schrijver opgedrukt. Waarom kan je niet gewoon een schrijver zijn, zonder dat daar meteen een adjectief aan wordt toegevoegd? Ik hoor jullie al denken: ‘’Waar maak je je druk om Fatima?’’.

Ik wis dit grote vraagteken maar even uit en geniet van de rest avond en de literaire salon van Frederik Willem Daem. Na afloop praat ik lang na met een uitgever. Met een grote lach op mijn gezicht loop ik even later met Abdelilah naar de tram, terwijl de woorden van de uitgever zich in mijn gedachten herhalen: ‘’gewoon je bundel opsturen! Je bent veel te bescheiden!’’

Mijn avond kan niet meer stuk.

Wil je de literaire salon terugzien? Kijk dan op: http://www.debalie.nl/agenda/podium/het-debutantenbal-2016

foto: Fien Linndelauff

Bruidsbikini

In deze wisselcolumn brengt elke maand een andere columnist een ode aan een Arabische kunstvorm. Schrijfster Esra Seval Dede trapt af.

Als klein kind vond ik het geweldig om mijn moeder te zien haken. Elke avond kroop ik naast haar en observeerde ik de snelle bewegingen van haar hand. Ze kon binnen een aantal secondes de mooiste motieven maken. Met maar een paar steken zag ik boogjes en hoekjes tevoorschijn komen. Ik kon niet wachten om het ook te kunnen doen.

Alle vrouwen in mijn familie begonnen in hun tienertijd met het maken van deze borduursels. Het zijn stukken die je uiteindelijk op je televisie en salontafel drapeert. Maar ze zijn meer dan dat. Ze zijn onlosmakelijk verbonden met mijn cultuur. Ze zijn een kunstvorm. Vroeger liet het de kunde van een vrouw zien. De dag na haar huwelijk werden al haar creaties aan de muren van een kamer vast gepind. Een expositie waar de gasten naar konden kijken en zich over konden verwonderen.

Tegenwoordig zijn deze exposities niet meer gebruikelijk. We hebben überhaupt geen tijd om een bruidsschat te maken. Vroeger bleef je thuis en werkte je eraan totdat je trouwde. Mijn moeder niet trouwens. Zij was niet geïnteresseerd in de huwelijksmarkt. Competitie was haar drijfveer om zoveel mogelijk van deze stukjes te maken. Samen met haar nicht hield ze wedstrijden. Wie kon het snelst een tafelkleed of een set servetten maken? Hun moeders beoordeelden of het haakwerk goed genoeg was. Het moest strak en even zijn. Mijn moeder was een natuurtalent. Toen ze naar Nederland kwam, had ze lange tijd geen ander bezigheid dan het maken van haar creaties. Ze werd in het buurthuis zelfs ooit benaderd door een modestudent. Zij vroeg mijn moeders hulp bij haar eindpresentatie. Mijn moeder werkte een week lang non-stop achter elkaar door. Ze haakte meerdere jurken in allerlei kleuren en vormen. Een paar maanden later vertelde de studente enthousiast dat ze een negen had gehaald voor haar eindpresentatie. Mijn moeder had ze jammer genoeg niet uitgenodigd. De jurken zag ze ook niet terug.

Ik was dertien toen ik aan mijn eerste haakwerk begon. Ik ben net zo competitief als mijn moeder. Ik had grootste doelen met mijn eerste creatie. “Ik wil een bikini maken!” Riep ik enthousiast tegen mijn tantes die zich verzameld hadden in onze woonkamer. Ze begonnen te lachen.

“Wat heb je aan een bikini, Esra? Ga je het aandoen? Buiten? Maak gewoon een tafelkleed!” Zei mijn oudste tante.

“Hoe gaan wij überhaupt een bikini beoordelen? Niemand heeft ooit een bikini gehaakt in de familie. Maar ik vind het wel interessant”, zei mijn jongste tante. De gemengde reacties weerhielden mij niet om aan de slag te gaan. Dag en nacht zat ik aan mijn bikini te werken, terwijl mijn tantes toekeken. Af en toe gaven ze me tips. Ze vertelden mij welke motieven ik het beste kon gebruiken en hoe ik het beste mijn haaknaald kon vasthouden. Soms giechelden ze wanneer ik mijn bikini ging passen. “Jouw echtgenoot zal versteld staan van je kunde”, zeiden ze dan.

Een week later was mijn bikini af. Vol trots paradeerde ik in de woonkamer in mijn parelwitte creatie. Mijn tantes startten met hun kritische beoordelingen: ik kreeg een ruim voldoende.

“Ik kan niet wachten om later je bikini bruidsschat te zien”, grapte mijn jongste tante. Mijn bikini was een stap in mijn ontwikkeling als Turkse vrouw. Als opstandige Turkse vrouw. Het zorgde voor een extra connectie met mijn cultuur en met de vrouwen in mijn familie. Op dit moment ben ik de volgende vrouw in de familie die hoort te trouwen.

“Minder schrijven en meer zoeken naar een man”, zei mijn oudste tante laatst aan de telefoon. “Een man zou gek zijn als hij niet om jouw hand vraagt. Vooral niet met die bikini!” Zei ze erbij.

Ooit zal ik mijn bruidsschat ook exposeren zoals mijn moeder, met of zonder huwelijk. Het laat de rijke geschiedenis van mijn afkomst zien. De veelzijdige motieven van de borduursels van mijn familie zijn net zo kneedbaar als onze tradities. En mijn kinderen zal ik ook leren borduren. Stiekem hoop ik dat ze er even opstandig mee zullen zijn als ik.

El Hizjra geeft poëzie les aan groep 8!

Op 1 april vond alweer de tweede editie van TweensTalent plaats! Honderden leerlingen van groep 8 uit Amsterdam (Nieuw-)West konden kennismaken met verschillende beroepen tijdens een gezellige middag in de Meervaart. El Hizjra deed natuurlijk ook mee om te vertellen hoe leuk het is om te schrijven.

Samen met oud-deelnemers en -finalisten van de El Hizjra literatuurprijs schreven de leerlingen een gedicht of verhaal. Want, wat je ook wilt worden, taal is altijd belangrijk. Dat was het motto van deze dag. Maar liefst 65 leerlingen volgden een workshop. Dit leverde vele ontroerende, spannende en mooie werken op van onze jonge schrijvers! Het resultaat was verbluffend, we zagen een hoop talent. Uit de vele bijzondere verhalen en gedichten werden uiteindelijk twee winnaars gekozen die een leuke prijs ontvingen. Alle zes finalisten mogen nog een keer meedoen met een extra schrijfworkshop!

10313046_1583186701921360_4273504851619590996_n
11078175_1583186735254690_7517132813100382843_n
11133799_1583186805254683_523349772414247426_n

Feestelijke uitreiking El Hizjra Literatuurprijs

12238383_10153306021702075_1985963568395053844_oIn een bomvolle Tolhuistuin in Amsterdam Noord zijn vrijdagavond 13 november de winnaars van de El Hizjra Literatuurprijs 2015 bekend gemaakt. De jury onder leiding van Petra Stienen had de moeilijke taak een winnaar proza en een winnaar poëzie te selecteren uit honderd inzendingen. De jury beoordeelde de inzendingen van dit jaar als ernstig, maar kwalitatief hoogstaand.

Het andalusisch orkest opende de feestelijke avond samen met een kinderkoor. Na deze prachtige muziek was het de beurt aan vier jonge, uit Syrië gevluchte, dichters om een gedicht voor te dragen. In het Arabisch en Engels dichtten zij over hun angsten, hun problemen, het gebrek aan aansluiting bij de samenleving, maar ook over hun hoop. Na hun indrukwekkende woorden was het de beurt aan de finalisten om voor te dragen uit hun genomineerde werk.

In de categorie proza won Naome el Saqaff. In haar verhaal ‘De kleur geel’ beschrijft zij de teloorgang van een Jemenitisch meisje dat haar huwelijksnacht met een bejaarde man met de dood moet bekopen. De jury prees haar schrijftalent waarmee zij pijn en verwondering wist te combineren met sterke beelden.

Meltem Halaceli werd de winnares in de categorie poëzie. De jury werd getroffen door haar gevoel voor ritme en haar vaardigheid om heimwee uit te drukken in metaforen zonder in clichés te vervallen.

Bekijk hier het verslag van de uitreiking.

De El Hizjra Literatuurprijs

De El Hizjra Literatuurprijs is het langstlopende initiatief om jonge, kleurrijke schrijvers de kans te bieden hun intrede te doen in de wereld van de literatuur. Daarmee neemt deze literatuurprijs niet alleen in Nederland, maar in heel Europa een unieke positie in. Bekende schrijvers als Monique SamuelAbdelkader Benali, Murat Isik, Mostafa Stitou en Said el Haji hebben mede door het winnen van de El Hizjra Literatuurprijs de aandacht op zich weten te vestigen.

ZIEZO MAROKKO TROPENINSTITUUT

ZieZo Marokko biedt een theatraal activiteitenprogramma.

Met een ZieZo Marokko-ticket maken de leerlingen een actieve groepsreis. Het vliegtuig staat klaar, instappen maar!

Onderweg ontmoeten ze Yousef, Fatima, Nasrdin en Esmaa en hun gidsen. Zij laten de klas meemaken wat ze zelf ontdekt hebben in Marokko, het land van hun ouders. De leerlingen volgen hun spoor in een doolhof van straatjes. Daarna gaan ze zelf aan de slag met mozaïek, mode, kalligraffiti, thee en koekjes.
Leerlingen gaan zelf aan de slag met mozaïek, mode, kalligraffiti, thee en koekjes
Als herinnering maken ze een ZieZo Marokko-filmpje om aan iedereen door te sturen. In dit programma wordt hands-on-collectie verbonden met verhalen en activiteiten. Zowel de Marokkaanse cultuur als het thema migratie komt aan de orde.

Nacht van de Geschiedenis in het Rijksmuseum

De Nacht van de Geschiedenis is één van de hoogtepunten van de Maand van de Geschiedenis, die elk jaar in oktober wordt georganiseerd door het Nederlands Openluchtmuseum. Thema van de Maand en de Nacht dit jaar is Tussen Droom & Daad, oftewel idealisme in de geschiedenis. Je kunt denken aan dromen over Europa, strijd naar onafhankelijkheid en tegenbewegingen en terrorisme. Ook zullen aan het thema een aantal belangrijke gebeurtenissen gekoppeld worden, zoals 30 jaar onafhankelijkheid Suriname, 70 jaar onafhankelijkheid Indonesië, 65 jaar Republiek der Zuid-Molukken, 50 jaar oprichting Provo. Programma Clairy Polak interviewt de voormalige president van Europa Herman van Rompuy over zijn dromen voor Europa en wat daarmee gebeurd is. Ahmed Aboutaleb zal spreken over zijn idealen voor Rotterdam. Leonard Ornstein interviewt de Egyptische feministische denker Nawal El Saadawi over tegenbewegingen in de Arabische wereld. Freek de Jonge blikt terug op Provo. Noraly Beyer leidt een debat over de verschillende vormen van strijd naar onafhankelijkheid in Suriname, Indonesië, de Antillen en de Molukken. Beatrice de Graaf en Peter Knoope spreken over terrorisme in de geschiedenis en de psyche van een terrorist. Generaal Middendorp zal door Liesbeth Staats worden geïnterviewd over zijn dromen voor het leger. meer info van Rijksmuseum

Uitnodiging El Hizjra literatuurprijs 2015

 
Wij gaan weer beginnen!
Op vrijdag 13 november 2015 wordt voor de 23e maal de El Hizjra Literatuurprijs uitgereikt, wees erbij! Jury onder leiding van Petra Stienen, zal twee prijzen toekennen. Talentvolle kleurrijke dichter en een voor het beste verhaal. Programma zit vol muziek, poëzie en zoete verhalen! Place to be is Tolhuistuin, precies tegenover het Centraal Station te Amsterdam. AANMELDEN
Ook dit jaar hebben veel enthousiaste aspirant dichters en schrijvers werk ingeleverd. Na de beoordeling zullen drie finalisten worden uitgenodigd om hun werk deze avond voor te dragen. Drie finalisten proza en drie poëzie. Uiteraard is er naast literatuur veel ruimte voor ontmoeting en netwerk. Vooraf wordt u verwelkomt met de Marokkaanse theeceremonie. Achteraf is er de mogelijkheid om in gesprek te gaan met de inzenders en winnaars van dit jaar. Ontmoeten en verbinden is wat El Hizjra graag wil doen. Woorden kunnen verbinden.  
El Hizjra Literatuurprijsuitreiking 2015
Vrijdag 13 november 2015, inloop 19:00 uur — start 20:00 uur Tolhuistuin, IJpromenade 2, Amsterdam entree vv 10 euro incl. ontvangst thee ceremonie en drankje achteraf. (aan de deur 12.50 indien beschikbaar)  
   
El Hizjra Expositie

Groepsexpo met werk van 5 Marokkaanse kunstenaars

Kunstenaars uit Agadir / Marokko presenteren hun werk in Galerie 23 en zijn aanwezig bij de opening op zaterdag 11 april om 16.00 uur. De Amsterdamse kunstenaar Mohamed Bouyzgarne gaat in gesprek met zijn collega’s; de bezoekers worden uitgenodigd mee te praten. Enkele van de kunstenaars hebben in 2013 de Union des Artistes Plasticiens au sud du Maroc (UAP) opgericht. Na afloop vindt een artist dinner plaats in een nabijgelegen betaalbaar etablissement. U bent van harte welkom op eigen kosten. Aanmelden kan ook tijdens de opening. De vijf exposanten – Abdelaziz Lourhraz, Hafid Marbou, Samira el Maalam, Abdelhadi Mourid, El Imam Djimi – maken deel uit van een groep van acht kunstenaars en de directrice van het Amazigh Gemeente Museum in Agadir. De groep verblijft tien dagen in Nederland op uitnodiging van de stichting Rondzien in Venlo. [button link=”http://www.sbk.nl/index.php?r=site/page&view=expositie&id=114″]Link[/button]

El Hizjra geeft poëzie les aan groep 8 leerlingen

Op woensdag 1 april 2015 vond in de Meervaart te Amsterdam de tweede editie van Tweens Talent plaats. Honderden leerlingen van groep acht van basisscholen uit Amsterdam West en Nieuw West kregen de mogelijkheid kennis te maken met verschillende beroepen. Oud deelnemers en finalisten van de El Hizjra literatuurprijs hebben de leerlingen begeleid met het schrijven van een gedicht of verhaal. Ongeacht wat je wilt worden, taal is altijd belangrijk. Zo klonk het motto van deze dag. Zij boden aan 65 leerlingen een workshop aan. Nou en of er talent is, het resultaat was verbluffend.
Aan de hand van categorieën kozen de leerlingen hun talent en vervolgens namen de leerlingen in rondes deel aan de workshops. El Hizjra was een van de deelnemende organisaties in de categorie ‘Taaltalent’. Dit leverden vele ontroerende, spannende en mooie werken op van onze jonge schrijvers! Uit de vele bijzondere verhalen en gedichten werden uiteindelijk twee winnaars gekozen die een leuke prijs ontvingen. Alles zes finalisten zullen worden uitgenodigd voor een extra schrijfworkshop. Lees ook: Dichtbij.nl