Cinéma Arabe #8: opgroeien tussen twee culturen

Fatima Jamai

Het is weer zover: op 19 april start de 8ste editie van filmfestival Cinéma Arabe. Ik ontdekte het festival een jaar geleden.  Toen ging het in première met de Irakese film The silence of the shepard. Na afloop sprak festivaldirecteur Adel Salem met de regisseur van de film. Een geweldige avond was het! De dag daarna keek ik Ghadi. Deze film verhaalt over de schattige jongen Ghadi die anders is dan de andere kinderen uit zijn dorp. Mijn eerste Cinéma Arabe ervaring smaakt naar meer. Voor El Hizjra Magazine heb ik het programma alvast zorgvuldig voor jullie uitgeplozen. Het ziet er weer veelbelovend uit! Van leerzame documentaires tot zwarte komedie tot misdaaddrama. Voor elk wat wils.

Ook dit jaar is er weer een zorgvuldige selectie gemaakt van speelfilms, korte films en documentaires die tijdens het festival in première gaan. Er worden films van regisseurs uit alle hoeken van de Arabische wereld vertoond, maar ook films van Franse en Canadese filmmakers als Philippe Faucon (Fatima) en Sophie Deraspe (The Amina profile). Naast de filmvertoningen zijn er verschillende debatten, die uiteraard verband houden met de inhoud van één of meerdere films. Ook zijn er gesprekken met de meeste film- en documentairemakers. Het festival zal in Amsterdam afgesloten worden met een concert van Ghalia Benali in Podium Mozaïek.

Eén van de thema’s die we veel terug zien in het filmprogramma is ‘tussen twee culturen’. In de openingsfilm Fatima (Philippe Faucon) wordt de kloof tussen een Noord-Afrikaanse moeder die de taal van Molière nauwelijks spreekt en haar jongste Franse dochter, weergegeven. Dezelfde kloof, die zijn oorsprong vindt in het feit dat de ouders migranten zijn en de kinderen in Frankrijk (Europa) zijn geboren, is ook terug te vinden in de film Mariam (Faiza Ambah). In deze film kiest hoofdpersoon Mariam ervoor om een hoofddoek dragen. Haar liberale vader, die ooit zelf het religieus extremisme in Algerije heeft moeten ontvluchten, vindt het maar niks. Daar komt nog bij dat elke religieuze uiting op Franse scholen verboden is. Ook de documentaire Bezness as usual van onze Alex Pitstra laat zien wat voor problemen het met zich mee kan brengen als twee generaties elkaar niet begrijpen.

Cinéma Arabe opent op 19 april in Amsterdam, waar de films voornamelijk in Rialto te zien zijn, maar ook in studio K en de Balie. Maar medelandgenoten niet getreurd! Cinema Arabe komt ook naar Rotterdam (Lantarenvenster, 28 april – 1 mei), Leeuwarden (Slieker film, 30 april – 1 mei), Den-Bosch (Verkadefabriek, 1 mei) en Den Haag (Filmhuis Den Haag, 7 mei).

Ik heb het al in mijn agenda genoteerd: van 19 t/m 24 april ben ik te vinden in filmtheater Rialto. Ik hoop jullie ook!

You may also like